Natte, maar zeer gezellige Kennemerfietstocht

Afdeling Kennemerland

Vanaf station Breda vertrok 23 juni de Kennemerfietstocht voor een prachige 10-daagse tocht dwars door Nederland en even naar de buren. Bij de bakker op het station zat Frans klaar om iedereen in te schrijven en de routeboekjes en de kaarten uit te delen. Dit was meteen een goede locatie om de traditie van dagelijks gebak te starten. Klik hier voor een fotoverslag.

Het warme en zonnige weer leidde later die dag tot een noodweer dat lang boven onze tenten op De Smagten, onze eerste bestemming, bleef hangen. Pas de volgende ochtend realiseerden wij ons dat buien met hagelstenen zo groot als tennisballen rakelings aan ons terrein voorbij waren gegaan. Diverse tenten op het grote veld hadden een meertje voor de deur gekregen. Je moest rustig door het water lopen, anders golfde het water bij een andere tent de voortent in! Onderweg werd je stil van de enorme schade aan de natuur en landbouwgebieden in het oosten van Brabant. Fietspaden waren nauwelijks meer zichtbaar door een laag van modder, bladeren en takken. Land van boeren stond onder water en veel oogsten waren al aan het rotten. Ook op het SBB-terrein in Leende waren de gevolgen van het noodweer van de vorige avond zichtbaar.

Wasgoed en zwaluwen
Daarna ging de tocht richting Schaijk, waar de gedeeltelijke overkapping van de kampvuurkuil goed van pas kwam. Hier zaten we droog tijdens de forse regenbuien, zo konden we onze dagelijkse meeting houden. We werden gastvrij onthaald door Pim en Lidwien Aalbers met koffie en thee. Er werd gelachen, gezongen en een verhaaltje voor het slapen gaan verteld.
Fietsten we de eerste dagen stukjes door België, op weg naar Groesbeek kwamen we door het Duitse Reichswald. Na een bezoek aan boscafé Merlijn konden we onze tentjes opzetten in een appelboomgaard met prachtig uitzicht over het heuvellandschap.
De volgende dag was er een rustdag ingepland. In de praktijk is het dan voor de meesten ook meteen wasdag! Ook deze dag vielen er weer buien en van de hulpvaardige boer mochten we gebruik maken van zijn schuren. Deze hingen al snel vol met wasgoed. In de schuren zaten ook nesten zwaluwen met jongen, erg leuk om de bedrijvigheid in de nesten van zo dichtbij te kunnen bekijken. In de middag haalde de boer tafels en banken tevoorschijn en hadden we een hele gezellige pannenkoekavond in de boerenschuur. De boer vertelde over zijn bedrijf en hoe om te gaan met appel- en perenbomen. We zongen een lied voor het thuiszittende zieke tourteamlid Jan Carstens.

Kersen in Kesteren
Door de Ooijpolder en een laatste stukje Duitsland en dan over de Waal naar de Betuwe. Slingerend door de boomgaarden, met steeds een verse voorraad van vooral kersen achterop de fiets, op weg naar Kesteren. Heel toepasselijk kampeerden we hier onder kersenbomen. Het was een sfeervol terreintje waar veel moois was te ontdekken zoals een melkkoker die als vogelhuisje werd gebruikt, geiten die hun stal onder een B&B-appartement hadden en er waren verse eieren in overvloed. Dit natuurterrein is een aanrader!!
We vervolgden de fietstocht over dijkjes tussen de boomgaarden door en langs de rivieren met onderweg een bezoek aan Wijk bij Duurstede. Na een overnachting op een nat maar gezellig, en voor onze begrippen ook zeer lux natuurkampeerterrein in de omgeving van Leerdam op weg naar Hazerswoude. Na een middag met veel regen en wind smaakten de pannenkoeken bij aankomst heerlijk, met dank aan Joke en Jos Boin. Hier stonden we op het caravanterrein. En onze dank aan Hans en Truus Susan voor de koffie en het schoonmaken van het washok, zodat wij allemaal weer vroeg konden gaan fietsen.

Strand en duinen
Door het polderlandschap naar de pont over de Kagerplas en vervolgens richting Noordzee. Bij de Langevelderslag even het strand op en daarna door de duinen naar Aerdenhout. In de duinen waren we niet alleen, overal liepen herten. In de media hoor je vaak over de overlast die deze herten veroorzaken in vooral de omgeving van Zandvoort. Nu je die grote aantallen herten ziet kunnen wij ons daar wat meer bij voorstellen. Bij aankomst op het Naaldenveld was het helaas niet droog. Veel deelnemers waren deze avond wel even klaar met al die nattigheid! Gelukkig was het de volgende ochtend zonnig weer en volgde een prachtige rit door de duinen. Na een visje in IJmuiden zijn we gezamenlijk overgestoken met de watertaxi. Gelukkig was iedereen op tijd bij de boot. Het blijft een belevenis, al die bepakte fietsen bij elkaar op een boot! Door de duinen naar ons eindpunt in Limmen. Hier werden we onthaald door onder andere Jan Carstens en Pieter Hoogcarspel. Bart en Irene Achterberg en Bert en Marjo Valkering trakteerden ons op koffie en thee en een heerlijke soepmaaltijd met stokbrood.

Kortom: het was een prachtige en erg gezellige fietstocht met unieke overnachtingadressen! Na een dergelijk week realiseer ik mij telkens weer hoe mooi en afwisselend ons land is. En tot slot iets wat we deze week geleerd hebben: er bestaat geen slecht weer, alleen bestaat er slechte regenkleding! Het laatste woord is natuurlijk voor het tourteam: Frans Schlüter en Jan Carstens: BEDANKT!!

Jenny & Jenny

Gepubliceerd op zaterdag 16 juli 2016

Log in met je NTKC account om de reacties te lezen, en zelf een reactie achter te laten.

« Vader en dochter oppermachtig op jeu-de-boulesweekend - Speciaal bezoek Den Treek »